Funktionsundersøgelse fra første år
Vi starter med at opfriske begreberne fra 1 år. Hvis I har problemer med at regne følgende øvelse så gå tilbage og læs om funktioner.
Øvelse 1
Lad $$f(x)=x^3+x^2-2x$$. Lav en funktionsundersøgelse af $$f$$ ved aflæsning i Geogebra. I skal altså bestemme:
-
Definitionsmængden
$$\textrm{Dm}(f)=\mathbb{R}$$
-
Værdimængden
$$\textrm{Vm}(f)=\mathbb{R}$$
-
Nulpunkter
$$x=-2$$, $$x=0$$ og $$x=1$$
-
Fortegn
$$f$$ er negativ for $$x\in]-\infty;-2[\cup]0;1[$$
$$f$$ er positiv for $$x\in]-2;0[\cup]1;\infty[$$ -
Monotoniforhold
$$f$$ er voksende for $$x\in ]-\infty;-1{,}2]$$ og voksende for $$x\in[0{,}5;\infty[$$.
$$f$$ er aftagende for $$x\in [-1{,}2;0{,}5]$$ -
Ekstrema
$$f$$ har lokalt maksimum $$2{,}1$$ i $$x=-1{,}2$$ og lokalt minimum $$-0{,}63$$ i $$x=0{,}5$$.
Vi får brug for at lave fortegnsundersøgelser ved beregning (uden at tegne). Så det må vi hellere træne også:
Eksempel 1
Lad $$f(x)=x^2+x$$. Vi vil lave en fortegnsundersøgelse uden at tegne grafen.
Vi starter med nulpunkter. Funktionen $$f$$ er et andengradspolynomium og vi beregner først diskriminanten: $$$d=b^2-4ac=1^2-4\cdot 1 \cdot 0=1.$$$ Vi Insætter nu i nulpunksformlerne og ser at:
$$$x_1=\frac{-b+\sqrt{d}}{2a}=\frac{-1+\sqrt{1}}{2\cdot 1}=\frac{0}{2}=0$$$ og $$$x_2=\frac{-b-\sqrt{d}}{2a}=\frac{-1-\sqrt{1}}{2\cdot 1}=\frac{-2}{2}=-1.$$$
Altså $$f$$ har nulpunkterne $$x_1=0$$ og $$x_2=-1$$.
Nu kan vi finde fortegnsvariationen.
Vi vil nu lave et sildeben. I sildebenet skal vi bruge begge vores nulpunkter:
Vi skal også bruge nogle $$x$$-værdier der omgiver vores nulpunkter. Vi bestemmer selv hvilke:
Vi sætter $$x$$-værdierne ind i sildebenet:
$$x$$ | -2 | -1 | -0,5 | 0 | 1 |
$$f(x)$$ | 2 | 0 | -0,25 | 0 | 2 |
Ved at kigge på funktionsværdierne kan vi se at $$f$$ starter med at være positiv indtil vi rammer første nulpunkt -1, hvorefter den bliver negativ, og så igen positiv efter andet nulpunkt 0. Altså:
$$f(x)$$ er positiv for $$x\in]-\infty;-1[\cup ]0;\infty[$$
$$f(x)$$ er negativ for $$x\in]-1;0[$$
$$f(x)$$ er nul når $$x=-1$$ og når $$x=0$$.
Vi husker at $$\in$$ betyder "tilhører" og $$\cup$$ betyder de to intervaller til sammen (foreningsmængden).
Øvelse 2
Bestem med samme metode som i eksempel 1 en fortegnsundersøgelse for følgende funktioner:
-
$$f(x)=x^2-x-6$$
$$f$$ er positiv for $$x\in]-\infty;-2[\cup ]3;\infty[$$
$$f$$ er negativ for $$x\in]-2;3[$$
$$f$$ er nul når $$x=-2$$ og når $$x=3$$ -
$$f(x)=2x+8$$
$$f$$ er positiv for $$x\in]-4;\infty[$$
$$f$$ er negativ for $$x\in]-\infty;-4[$$
$$f$$ er nul når $$x=-4$$ -
$$f(x)=x^2$$
$$f$$ er positiv for $$x\in]-\infty;0[\cup ]0;\infty[=\mathbb{R}\setminus{0}$$
$$f$$ er nul når $$x=0$$ -
$$f(x)=-7$$
$$f$$ er negativ